Gør træningen underholdende med vilde omgivelser

Mandag morgen. Du havde faktisk planlagt en morgentræning, men centrets klare lys giver dig allerede hovedpine. I stedet vælger du at stå op senere og håber på, at det gør dig mere udhvilet. 

Realiteten er dog, at træningen og særligt den fastlagte træningsplan med samme rutiner osv. øger dig effektivitet og energi i hverdagslivet. Som om du ikke vidste det allerede. 

Derfor får du her nogle eksempler på, hvordan du kan gøre din træning mere underholdende. En sjovere træning giver dig mere lyst til at leve det sunde liv med træningsrutiner.

Træningsferie til fremmede egne

Er økonomien fornuftig har du muligheden for en udlandsrejse, hvor træningen står på menuen. Det behøver ikke være en decideret træningsferie, hvor du vågner op til smoothie, træning og går i seng i en ordentlig tid. 

Træningsferien handler her om at putte nogle billeder ind i dit hoved, som du tager med hjem. Løbeturen i alperne i Frankrig, roturen i den engelske kanal eller vandreturen på safari lodge.

De store oplevelser indlejrer sig i din bevidsthed og optræder næste gang, du ror, cykler, løber eller vandrer. Du har erfaringen med dig og husker de idylliske og vilde omgivelser. 

Træningen bliver på den måde mere æstetisk og tillades at efterlade dig med et større indtryk. Der er unægtelig stor forskel på at løbe en tur på et løbebånd op på Savannen. Selvom sidstnævnte i mange henseender frarådes grundet varmen, må læseren kunne forstå pointen. 

Æstetikken i træningen har også en enorm betydning for viljen til træningen. Det er f.eks. helt klart for os alle sammen, at vi har større lyst til en smuk og nærende ret end en grim og nærende ret. 

Vi spiser med også med øjnene, ligesom vi også træner med øjnene. 

smuk løbetur

Romaskine eller roklub? 

Næste skridt er så at implementere din nyfundne glæde for æstetiske træningsmetoder i dit daglige liv. På romaskinen bliver du formentlig ikke sendt tilbage til den engelske kanal, hver gang du ror på den. 

Vælger du derimod at søge ind i en roklub, får du måske mere af den glæde og underholdning, du fik i England. 

I roklubben kommer du ned i ret faktisk vand. Du finder andre mennesker med samme interesse. Du får konkurrence ind under huden, og du finder mennesker, som vil med dig næste gang du tager på roningsferie. 

safari

Svøm tværs over kanalen

Det kunne også være sin svømning eller cykling, som tages ud af fitnesscentret eller svømmehallen efter rejsen. Du har oplevet, hvor stor forskellen er, om du cykler i de franske bjerge eller i træningscentret. Og du har oplevet, hvor krævende vandet i havet er modsat vandet i bassinet. 

Udnyt den erfaring, du har gjort dig og kom ud i det fri.
det danske landskab har ikke bjerge som i Frankrig, men den æstetiske cykeltur er langt fra uopnåelig, ej heller er den fysisk udfordrende i stærk sidevind op ad bakken. 

Det kølige vand i kanaler, fjorde og havene er også vidt forskellig fra temperaturen i Middelhavet. Men det er ikke umiddelbart en ulempe, når en hård fysisk sportspræstation skal udfoldes i vandet. 

Det kølige vand holder din krop på en mere behagelig temperatur, mens du svømmer igennem bølgerne – dog bliver vintermånederne nok for stor en mundfuld. 

Kombiner træning og praktiske opgaver

Det er ikke altid, at man har tid til at træne. Hverdagen er nemlig fyldt med opgaver, man skal have udført, og der er desværre ikke mere end 24 timer i døgnet. Men nogle af dagligdagens opgaver er alligevel ret krævende; mon ikke du også får noget fysisk ud af de praktiske gøremål?

Person der vasker bil

Hverdagens opgaver

De fleste mennesker har en hverdag, som føles meget travl. Der skal arbejdes, man skal gøre til og fra arbejde, man skal handle ind, man skal lave aftensmad, man skal vaske op efter maden, man skal hjælpe børnene med lektierne, man skal lufte hunden, og så skal man også sove 8 timer i døgnet og holde sig sund. Det lyder næsten umuligt, men det kan faktisk godt lade sig gøre. Der er nemlig flere af dagens opgaver, som kan være med til at holde dig i form. Mange ting kræver bevægelse, såsom indkøb og hundeluftning, og det er noget, man godt må sætte pris på, når man ikke lige har tid til at træne. 

Rengøring brænder kalorier

Rengøring er en af de ting, man bør gøre tit, men som man også kan bruge som lidt fysisk træning. Du kan trygt springe træningen over den dag, du skal lave forårsrengøring; der er nemlig rigeligt med fysiske ting, du skal klare sådan en dag. Der skal for eksempel støvsuges og vaskes gulv, og det er noget, der godt kan tage pusten fra én. Derudover skal du have kravlet over alle skabe og hylder med en klud for at støve af, og møbler skal flyttes frem og tilbage. Det kan sagtens give sved på panden i sig selv, men du kan altid tage en vægtvest på, hvis du savner lidt ekstra udfordringer.

Tag med mos

Udendørs opgaver

Havearbejde er noget, der også brænder kalorier. Haveaffald er tungt at bære på, og det er hårdt rent fysisk, når haven skal plejes. Dog er det ikke alle opgaver, der er lige nemme og overskuelige. Hvis taget trænger til en algebehandling, kan det alligevel være for stor en opgave. I sådanne tilfælde er der ingen skam i at bestille algebehandling af tag hos et firma; det kan du trygt gøre.

Kom i form derhjemme

Du behøver altså ikke at tage i fitnesscenter til en intens træningssession hele tiden, hvis du også er aktiv med de praktiske opgaver i hjemmet. Der er mange opgaver, man kan udføre derhjemme, som også vil være gode for din krop.