Sådan undgår du, at alkohol ødelægger din træning

Vægte i fitness
f1

Vi kender alle problematikken. Man er blevet inviteret i byen til et par øl og drinks med vennerne, men man vil også gerne holde sin fysiske form ved lige og undgå for mange tømmermænd. Begge ting kan lade sige gøre, men man skal bare planlægge sine byture noget mere. 

Du behøver ikke stoppe helt med at drikke alkohol og alt det sociale, som hører til, selvom du gerne vil forbedre din fysik. Læs mere herunder, om hvordan du undgår, at alkohol ødelægger din træning.

 Lys drink

Færre genstande med højere kvalitet

Man hælder nemmere ens drinks ned, hvis de er købt billigt. Ved at investere flere penge i det man drikker, så kommer man også til at nyde genstandene meget mere. 

Hvis man nu elsker en god gin og tonic eller bedre kan lide den sødere gin hass, så kan det være man skal overveje at købe en gin fra et fint gin destilleri

Frederiksberg har sit eget gin-destilleri, hvor de laver en meget lokal og unik gin, som er alle pengene værd. 

Hvis man bestiller denne gin hjem, så kan man lave en masse drinks i høj kvalitet. Man snyder sig selv til at nyde det noget mere, mens man samtidig også drikker mindre. Det resulterer i sidste ende med, at du bedre kan overskue træningen dagen efter. Samtidig ødelægger du ikke din krop fuldstændig med for mange tømmermænd. 

Lysere alkohol giver færre tømmermænd

Nogle tror, at det kun er en skrøne, at mørkere alkohol giver flere tømmermænd, men det er faktisk rigtigt nok. 

Der er en helt biologisk årsag til, at alkohol som vin, whiskey og cognac giver flere tømmermænd. Det er fordi, at de indeholder flere kemiske stoffer, som både er skadelige og giftige for kroppen. 

Hvis man derfor gerne vil have noget ud af sin træning dagen efter en bytur, så skal man derfor hellere drikke eksempelvis gin, som er lys alkohol, fordi det skader på ingen måde lige så meget. Det kræver lidt planlægning, men din krop vil helt sikkert takke dig for det. 

husk at drikke vand

Drik vand til alle genstande

Man har hørt det millioner af gange før, men det er en regel, som aldrig går af mode. Hvis man vil undgå tømmermænd, så skal man drikke masser af vand. 

Alkohol er meget vandrivende, hvilket også er derfor, at man render så ofte på toilettet, når man drikker. En god tommelfingerregel er, at man skal drikke et glas vand for hver genstand, man drikker. 

På den måde holder man kroppens væskebalance nogenlunde i orden. Du kan altid bare have et glas vand stående ved siden af dig, så du naturligt drikker af glasset i løbet af aftenen. 

I forbindelse med træning, så er det vigtigt, at kroppen altid er veldehydreret. Hvis ikke, så kan kroppen ikke slippe af med sin varme. 

Hvis man derfor gerne vil i byen og drikke sig lidt fuld, så kan man altså hurtigt komme på benene igen ved at drikke en masse vand i løbet af aftenen, natten og om morgenen.