Søvn er vigtigt for din sundhed!

Person i seng
f1

Alle mennesker bør prioritere deres nattesøvn, men det bør du især, hvis du træner meget. Søvn er generelt vigtigt, men både din krop og din hjerne har brug for det, og især, når du regelmæssigt går til fitness eller motionere regelmæssigt. Vil du gerne vide hvorfor?

Kvinde der løber

Hvad sker der under søvnen?

Under søvnen sker der vigtige ting, både mentalt og fysisk. Din krop bruger tid på at genopbygge dine muskler, så du kan fortsætte dit liv, og så du kan slappe af i dine led, når du normalt bruger dem hele tiden. I løbet af søvnen bruger du dem slet ikke lige så meget, og på den måde får dine led en pause. Når du sover, får din hjerne mulighed for at sortere i de informationer, som du har opsamlet i løbet af dagen, og hvis du ikke får mulighed for det, kan du ende med at blive udmattet og træt, samt frustreret over situationen. Men med søvnen får du mere overskud i dit liv, og det har mange fordele.

Træt mand

Den rette seng

Der er mange elementer til et sundt sovemiljø, og en stor del af det er en god seng. En seng påvirker meget af din søvn og måske endda mere, end du går og tror. Sengens madras kan gøre en stor forskel. Nogle foretrækker hårde madrasser, som føles meget stabile, imens andre foretrækker madrasser, som er bløde, og som man kan synke ned i. Du er nødt til at teste og finde ud det, som du godt kan lide, så du kan finde en seng, som du sover godt i om natten.

Sov godt!

Som du kan se, er der mange grunde til at prioritere din søvn. Det er vigtigt at sove godt, uanset om du træner meget eller ej. Din søvn er altid vigtigt, og der er altid grund til at prøve og forbedre dit sovemiljø.