Sport og diæt går hånd i hånd

Mange mennesker er ikke bevidste om sammenhænget imellem sportslige succeser og vigtigheden af en sund (og korrekt) diæt, eller omvendt de er ikke opmærksomme på vigtigheden af sport i forhold til et vægttab.

Kostens vigtighed for en sportsudøver

Kosten er altafgørende for en sportsudøver uanset hvilken sportsgren der er tale om. For i majoriteten af sportsgrene handler det om at have en vis muskelmasse. Dette gør sig gældende i alt sport fra bodybuilding til badminton. Denne muskelmasses opbygges af træning, som bryder muskelvævet ned og herefter bliver vævet bygget op igen, stærkere end det var tidligere. Denne proces kræver proteiner og derfor er de vitale at få nok af uanset sportsgrenen. En tommelfingerregel siger at kroppen skal bruge i omegnen af 2 gram protein pr. kg kropsvægt, hvis det er en muskeltung sportsgren.

Øget indtag af proteiner vil ikke føre til øget muskelmasse men en unødvendig belastning af fordøjelsessystemet. Derudover handler det også om at spise rigtigt op til en konkurrence. Der skelnes imellem hurtig og langsomt omsættelige kulhydrater, hvor de sukker svarer til sukker og giver et boost, hvor de langsomme giver brændstof.

Derfor er det vigtigt at spise rigtigt i forhold til en konkurrence. Er du 100 meter sprinter skal du loade på hurtigt omsættelige kulhydrater så kroppen har energi til at eksplodere i de 10 sekunder du løber hvorimod hvis du er maratonløber skal du bruge langsomt omsættelige kulhydrater så motoren har energi igennem hele løbet. Det var i forhold til sportsudøveren nu kommer vigtighed af sport hvis man vil tabe sig.

Sportens rolle i en diæt

Mange danskere, ung som gammel, kæmper med overvægt og nogle sågar fedme. Det kan være svært at bryde mønsteret og tabe de overflødige kilo. For selvom diæt styrer 80% af et vægttab er det sporten, som giver motivationen og det er der flere årsager til. Den første årsag er at sport giver instant gratification. Når du har trænet, uanset sportsgren, og fået din puls op vil kroppen frigive endorfiner til hjernen som giver et kick.

Dette kick giver en lykkefølelse og kan let kompensere for det stykke chokolade man ikke længere kan indtage. Derudover betyder sporten at stofskiftet generelt bliver forhøjet og samtidig kan man tabe sig uden at ændre diæt. Her vil man kun tabe sig marginalt i forhold til en kostomlægning, men tabet af vægt vil være.